2018. február 25., vasárnap

Mire figyelj egy bejegyzés megírásakor? | 5 tanács, tipp

Még a bejegyzés elején le szeretném szögezni, hogy nem szeretnék egy "tökéletes bejegyzés receptet" átadni, vagy ilyesmi. Egyszerűen meg szeretnék osztani veletek néhány szerintem hasznos tanácsot, amit a bloggal való foglalkozás ideje alatt vettem észre.

Valamint nem, nem egy "clickbait" cím, valóban néhány fontosabb dologra szeretném felhívni a figyelmeteket, amiktől szerintem igényesebb lehet egy poszt. :) Az oldalak között is megtaláljátok majd ezt a bejegyzést, megeshet, hogy egy sorozat is ki fog belőle alakulni, ahol akár a stílusokról is lehet szó például. Avagy mindenről, amit már sikerült kitapasztalnom. Ha nektek is eszetekbe jut valami, akkor írjátok meg nekem hozzászólásban. :)


1. Légy összeszedett!

Erre akár könnyű lehet legyinteni, ugyanakkor szerintem nagyon fontos. Aki követi a facebook - oldalt, az tudja, hogy az utóbbi időben nem egy régi bejegyzésemet átdolgoztam már, ugyanakkor erről nem írtam olyan részletesen itt a blogban. Nagyon meglepődtem egy-egy átírás alkalmával, nem egy bejegyzés volt szerintem borzalmas. Összecsapottak voltak, ide-oda ugráltam, és két év után egyáltalán nem vagyok rájuk büszke.

Néha még most is ezt érzem, hiszen írás közben egy-egy újabb gondolat az eszembe jut - amivel nincsen baj, de ilyenkor kell egy jegyzetfüzet, amibe felírom őket. Egy logikailag érthető írást szeretnék publikálni, éppen ezért azt gondolom, hogy mindennek megvan a maga helye egy gondolatmenetben.

Ha te is hasonló cipőben jársz, mint én, akkor mindenképpen azt tudom javasolni, hogy többször olvasd át a bejegyzésedet, mielőtt nyilvánossá tennéd! Nem kell azonnal a megírása után közzétenni, akár néhány naponta átolvasva is lehet találni olyan hibákat, amik addig nem voltak feltűnőek. Esetleg megmutathatod őket egy ismerősödnek, aki teljes mértékben külső szemlélőként tud viszonyulni a dologhoz, és segíthet a saját tanácsaival, ötleteivel.


2. Tagolás

Sajnos nem egy blogot láttam már, ahol egyáltalán nincsen tagolás. A saját esetemben például az van, hogy ha nagyon sokáig kell számítógépen olvasnom, akkor elkezdenek fájni a szemeim. Ha pedig az adott írás nincsen megfelelően tagolva, akkor szinte egy kínhalál, mire a végére jutok.

Érdemes a főbb gondolatokat egy-egy külön egységbe elhelyezni, és megtördelni a szöveget. Az olvasók megriadhatnak egy-egy hosszabb, összefüggő szövegtől, és nem biztosan fogják végigolvasni az adott bejegyzést. Így mindenképpen azt javaslom, hogy próbálj meg kisebb egységeket kialakítani - nem kell pár sor hosszúnak lenni, írj olyan hosszút, amilyet szeretnél, de néha legyen egy-két kisebb szünet benne.


3. Helyesírás, központozás

Még egy videósnak is figyelnie kell a saját helyesírására, hogy a leírásokat és a posztjait helyesen tegye közzé. Egy bloggernek azonban ez még inkább prioritás. Mivel az internet hatalmas méreteket öltött, így könnyedén rákereshetünk egy-egy szóra, amiben nem vagyunk biztosak. Ugyanakkor fontosnak érzem elmondani, hogy nem kell mindent elhinni, amit ott látunk! Vannak megbízható oldalak, de néhánnyal nagyon tévútra tudunk tévedni - gondoljunk csak a szövegszerkesztőre, ahol nekem a saját vezetéknevem is pirossal van aláhúzva, mivel nem ismeri fel.

A központozás sem elhanyagolható, bár a kettő közül ez a "kisebb probléma." Viszont szerintem nem lehet felette elsiklani. Nekem sem tökéletes a helyesírásom vagy éppen a központozásom, de mindenképpen megpróbálok erre figyelni. Erről Deszy írt egy nagyon jó bejegyzést, ha érdekel titeket, mindenképpen olvassátok el! Úgy érzem, ő már mindent leírt helyettem, nem is szeretnék erről többet beszélni.


4. Címkézés

Ez most furcsa lehet, de szerintem érdemes ezzel is foglalkozni. Sokat változott az ezzel szembeni hozzáállásom az évek alatt. Az elején (lassan 3 éve) egyáltalán nem akartam sok címkét hozzáadni egy-egy bejegyzéshez, ma viszont már egyre többet próbálok.

Véleményem szerint érdemes a lehető legtöbb odaillő címkét hozzáadni, így ha a látogató ezekben keres, akkor könnyebben megtalálhatja az írásainkat. Érdemes lehet nagy gyűjtőkategóriákban is gondolkodni, amelyeket ki lehet tenni a blog oldalai közé, így még jobban megkönnyíthetjük az elérésüket.

Arra viszont figyelni kell, hogy ne tegyünk rossz címkéket hozzá! Erre legnagyobb esély a könyveknél és a filmeknél van - lehet, hogy mi azt gondoljuk, hogy az egy horror, közben pedig valójában az elkészítője thrillernek szánta. Az olvasónak nem tűnhet fel elsőre, de ha miattunk dönt az adott mű mellett, akkor ezzel hamis elvárásokat ébreszthetünk benne, ezáltal pedig könnyen csalódhat.


5. Összkép

Egy bejegyzés írása közben mindig folyamatosan mentek, valamint állandóan rámegyek az előnézetre. Szeretem látni, hogyan is néz ki egyben az, amit addig írtam. Miután befejeztem az írást, általában a szöveget szerkesztem még, például sorkizárt lesz a bejegyzés, és kitalálom, mi legyen dőlt vagy ferde betűvel. Ezután még egyszer megnézem, és a képek ezután kerülnek be, a címkék pedig az utolsó lépés.

Ezt mindenki máshogy csinálja, viszont szerintem nem elhanyagolható lépés. Látni kell, mit fog olvasni a látogatónk, hogy a képek nem törték-e meg nagyon a szöveget, ami miatt mozgatni kéne őket, hasonlók. Nagyon sok apró mozzanatból áll össze a dolog - mint egy kirakós nagyjából. Fontosak a részletek, és meg kell vizsgálni, hogy ha ezeket összeillesztjük, milyen lesz. Olyan lett-e, mint amilyet szeretnénk valójában?

Azt viszont szeretném még itt elmondani, hogy nem hiszem azt, hogy nekem sikerül minden pontot maradéktalanul "teljesítenem." Ezek csak azok, amik szerintem fontosak ahhoz, hogy egy igényes és szép oldalt tudjunk létrehozni, és hogy az olvasóinknak élvezetes legyen ellátogatni ide. A legfontosabb elem mindenképpen maga az író, ez tesz minden blogot egyedivé.
Ti melyik pontokat tartjátok a legfontosabbnak? Hogyan vélekedtek olvasóként vagy íróként?

2 megjegyzés:

  1. Nem hagyok itt különösebb megjegyzést - de ment a feliratkozás, és örülök, hogy ezentúl téged is követhetlek a blogommal együtt. <3 ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Nagyon örülök, hogy tetszik az oldal, köszönöm a bizalmat előre is. :) <3 A blogod pedig gyönyörű szerintem, nagyon tetszik a minta, olyan, mintha festve lenne! ^^

      Törlés